www.EuautoDily.CZ

HOME

Truck-Forum.cz

inzerĂĄty

návštěvní kniha

kontakty

odkazy

Řada R

Řada RT

Řada MS

Řada MT

Řada 100

Řada 110 a 150

Řada 200

Řada 300

Řada S

Řada FZ

Řada 400 Xena

Řada 400 Fox

Liaz - Madara

NovĂ˝ FOX z Tedomu

Značení vozidel

 
 

Obnovení výroby vozidel v Liazu

Dne 6.ledna 2006 bylo oficiálně potvrzeno, že firma Tedom společně s Martinem Macíkem chystá obnovení výroby vozidel Liaz. Již několik měsíců se mezi fandy Liazů šuškalo o vzkřísení výroby. Tyto domněnky nabyly ještě reálnějších hodnot po tiskové konferenci dakarského týmu Martina Macíka koncem prosince roku 2005, kdy Macík zmínil, že plánuje s Tedomem zahájit výrobu nákladních vozidel. Nyní, kdy Martin Macík úspěšně bojuje se svým Liazem o umístění v nejlepší desítce na dakarské rally, přišlo z vedení firmy Tedom jasné vyjádření k jejich plánům.

Jak uvedl Vlastimil Vildman, ředitel divize Motory firmy Tedom, pro stránky www.liaz.cz : "Začínáme vyrábět vozidla podobné bývalým LIAZ 400 - Fox. To znamená, že v první fázi budeme vyrábět vozidla pro komunální techniku (sypače, popeláře, sklápěčky, speciální vozidla apod.). Chceme vyrábět vozy jak v naftovém tak i plynovém provedení s motory TEDOM. Výroba se začíná rozjíždět v Jablonci v areálu TEDOM (bývalý LIAZ), zde se také předpokládá do budoucnosti výroba pro ČR a okolní země." Tedom a Martin Macík, jako společníci ve společném podniku, hodlají vyrobit nejdříve 2 - 4 vozy. "Pro výrobu využíváme zkušeností z provozu vozidla v závodě Lisabon – Dakar, které pilotuje Martin Macík a firma TEDOM, která připravila motor, je partnerem tohoto týmu." uvedl Vildman.

Automobilka Liaz, která před svým definitivním koncem vystřídala řadu jmen (Škoda-Liaz, Škoda, Truck-International, Sipox-Liaz apod.), vyrobila poslední vozidlo právě symbolicky pro tým Martina Macíka dne 1.9.2003. Bylo to asistenční vozidlo Liaz 111.154. Macík si tehdy ale dovezl do továrny veškeré díly a v Mnichově Hradišti bylo toto vozidlo prakticky pouze sestaveno. Poté Liaz opustili poslední zaměstnanci a brány Liazu se definitivně uzavřely.

Po automobilce, která v dobách své největší slávy zaměstnávala až 11000 lidí v deseti závodech, zůstalo jen několik menších společností. V areálu bývalé továrny v Mnichově Hradišti se montují stavební stroje Komatsu, v Liberci firma LAF vyrábí nápravy pro autobusy. V Jablonci nad Nisou i po konci Liazu ještě běžela výroba motorů pod hlavičkou firmy JAMOT. 30.5.2003 TEDOM získal v dražbě tuto motorárnu na výrobu spalovacích motorů LIAZ. Závod na výrobu motorů o rozloze 7,5 ha se tak stal součástí společnosti TEDOM s.r.o., a to jako samostatná divize pod názvem DIVIZE MOTORY.

Nyní, právě s Martinem Macíkem, který by rád pro příští dakarskou rally připravil již vůz nové generace, chce Macík s Tedomem s vozy typu Fox navázat na tradici Liazů. Veřme, že tyto vozy, které bohužel již ale neponesou známé jméno Liaz, najdou i po letech své místo na trhu. To totiž rychle obsadily zahraniční vozy. Necháme se překvapit, zda třeba již na brněnském Autotecu si budeme moci "nové Liazy" prohlédnout.


David Fejgl
www.liaz.cz

 

Dodávky mobilních dílen do A do Z, profi nářadí pro dílnu, řemeslo a průmysl.
 

Kenworth T600A - filmová hvězda ze snímku Fontána pre Zuzanu II. Možnost pronájmu.

TRUCK-FORUM.cz

Diskuzní fórum pro všechny truckery, truckerky a příznivce užitkových vozidel všech typů a značek. Přijďte pokecat, těšíme se na Váš zde.

Stahování tachografů a karet řidičů, software i hardware, vše co potřebujete pro splnění legislativy.

 

HOME

|

inzerĂĄty

|

návštěvní kniha

|

kontakty

|

odkazy

Copyright © 2004 - 2024 www.LIAZ.cz, Developed by Libor SlavĂ­k - www.InternetoveStudio.cz, Datacho - StahovĂĄnĂ­ dat z digitĂĄlnĂ­ho tachografu